O I n f o r m a c i j i 2.0 : informacija u teoriji

Kolovoz 12, 2013

Informacija u društvu

MARC BURGIN: Theory of information: Fundamentality, Diversity and Unification (2010) [Uvod]

burginA. Borgmann (Albert a ne Christine!) (1999) informaciju smatra temeljnim odnosom između ljudi i stvarnosti. Komunikacija odnosno razmjena informacija uzrok su postojanja i rasta kultura. S tog stajališta razlikuju se tri vrste informacija u društvu:
prirodne informacije su informacije o relanosti i reprezentirane su prirodnim znakovima poput drveta, rijeke, Mjeseca itd.
kulturne informacije su informacije za relanost i reprezentirane su konvencionalnim slovima i brojevima.
tehnologijske informacije su informacije kao realnost. One ne daju pristup realnosti, one same zamjenjuju realnost.

Prema R. H. Davenport [et al.] (1996) postoje četiri vrste informacijske politike: tehnokratska utopija, anarhija, feudalizam, federalizam. U tehnokratkoj utopiji osuđeni ste na prilagođavanje unaprijed zadanoj informacijskoj arhitekturi organizacije (npr. za pohranjivanje dokumenata u sustavu direktoriji su unaprijed ponuđeni), u anarhiji pak prepušteni ste sami sebi (sami kreirate direktorij u koji ćete pohraniti dokument); u feudalizmu ne možete pristupiti svim informacijama u sustavu jer je svaki dio organizacijske cjeline odvojen, dok je u federalizmu ova nelagoda prevladana.

Koncepti informacije i komunikacije odnose se obrnuto proporcionalno. Komunikacija se bavi prognoziranjem i redundancijama, a informacija novim i nepredvidljivim.

U 1991. kompanije su prvi put potrošile više novca na procesuiranje informacija i komunikaciju nego na industrijske artefakte, strojeve, alate i sl. Sjedeći u prosječnom automobilu 1994. primijetili biste 675 dolara vrijednosti čelika i lakih legura oko sebe, ali ne i 782 dolara ugrađene mikroelektronike (Furth,1994).

Prema Ruževičiusu i Gedminaite (2007) riječi poput ‘informacija’, ‘informacijsko društvo’, ‘informacijski menadžment’, ‘informacijsko procesuiranje’, ‘informacijsko doba’ itd. čujemo tako često da se čini kako je informacija u današnjem dobu postala objekt kulta a strojevi za procesuiranje informacija sveti objekti toga kulta.

McLuhan je još 1964. naglašavao kako medij nije samo pasivni informacijski kanal… To se osobito može primijeniti na internet. Surfarujući njime ograničavaju vam se kapaciteti koncentracije i kontemplacije. Čak i blog post ili e-mail sa više od tri ili četiri odlomka može predstavljati problem za apsorpciju. Nesumnjivo, informacija je i društveni fenomen. Zagađenost informacijama poprima zabrinjavajuće razmjere. Jedan od gorućih problema današnjice odnosi se na problem informacijske poplave (information flood) – fenomen povezan uz tsunami informacija kojim smo zapljusnuti početkom ovog stoljeća.

Zanimljivo, u 15. stoljeću, nakon pojave tiska, jedan talijanski humanist upozorio je da se s olakšanom dostupnošću knjiga može povećati intelektualna lijenost! Podsjetnik na usporedbu s današnjim dobom više je nego izlišan…

Literatura

1. Borgmann, A. (1999) Holding on to reality: The nature of information at the turn of the millenium, University of Chicago Press, Chicago/London
2. Davenport, R.H., Eccles, R.G. and Prusak, L. (1996) Information politics, Sloan Management Review, pp. 53–65
3. Furth, J. (1994) The Information Age in Charts, Fortune International, URL: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/1994/04/04/79135/
4. McLuhan, M. (1964) Understanding Media: The Extensions of Man, MIT Press, Cambridge, MA
3. Ruževičius, J. and Gedminaite, A. (2007) Peculiarities of the Business Information Quality Assessment, Vadiba/Management, v. 14, No. 1, pp. 54–60

Oglasi

Napiši komentar »

Nijedan komentar do sada.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

Napravi besplatnu web stranicu ili blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: